budućnost

Ako imate ovu platnu karticu, uskoro će AI agenti kupovati umesto vas

Foto: Shutterstock
Cilj je prebaciti zadatke ličnog budžetiranja na AI agente. Korisnici će moći da postave sopstvene preferencije i limite potrošnje.

Visa je objavila da se udružila s vodećim razvojnim kompanijama koje stoje iza AI chatbot-ova kako bi povezala njihove sisteme s Visinom mrežom za plaćanja, piše Euronews.

AI agenti će tražiti proizvode i obavljati kupovinu

Cilj je prebaciti zadatke ličnog budžetiranja na AI agente. Korisnici će moći da postave sopstvene preferencije i limite potrošnje, a zatim će AI agenti tražiti proizvode i obavljati kupovinu.

Među partnerskim kompanijama nalaze se američki Anthropic, Microsoft, OpenAI i Perplexity, te francuski Mistral. Visa takođe na ovom projektu sarađuje s IBM-om, internet platformom za plaćanja Stripe i proizvođačem mobilnih telefona Samsungom.

Foto: Shutterstock

Pilot-projekti započeli su u sredu, dok se šira upotreba očekuje iduće godine. Kompanija iz San Franciska kladi se na to da bi ono što danas zvuči futuristički uskoro moglo da postane praktična alternativa svakodnevnim zadacima poput kupovine.

Visa je poslednjih šest meseci radila s AI programerima kako bi rešili tehničke prepreke - što je ključno pre nego što se proizvod ponudi krajnjim korisnicima.

Za AI kompanije, Visina podrška znači mnogo u takmičenju s tehnološkim divovima poput Amazona i Google-a, koji dominiraju digitalnom trgovinom i razvijaju sopstvene AI agente.

"Verujemo da ovo može da bude zaista važno", rekao je Džek Forestel, Visin glavni direktor za proizvode i strategiju.

ai chatbot Foto: Shutterstock

Tehnološka industrija već pokazuje šta može s tzv. "agentskom" veštačkom inteligencijom, iako se mnoge njene primene još uvek nalaze u eksperimentalnoj fazi i nisu dostupne javnosti.

Većina ih je i dalje temeljena na velikim jezičkim modelima – generativnoj AI tehnologiji koja pokreće chatbot-ove sposobne da pišu e-mailove, sažimaju dokumente ili pomažu u pisanju koda. Trenirani na ogromnim količinama podataka, mogu da pretražuju internet i daju preporuke za kupovinu, ali teško idu korak dalje.

"Rani oblici agentnog komercijalnog sistema već sada vrlo dobro funkcionišu u delu otkrivanja i pronalaženja proizvoda, ali imaju ogromnih problema s plaćanjem", rekao je Forestel.

Foto: Shutterstock/SFIO CRACHO

Visa vidi svoju ključnu ulogu u tome da AI agentima obezbedi lakši i pouzdan pristup novcu potreban za realizaciju kupovine.

"Problem plaćanja nije nešto što AI platforme mogu same da reše. Zato smo počeli da sarađujemo s njima", rekao je Forestel.

Digitalna plaćanja

Nova AI inicijativa dolazi gotovo godinu dana nakon što je Visa najavila velike promene u načinu funkcionisanja kreditnih i debitnih kartica u SAD, koje će fizičke kartice i njihove 16-cifrene brojeve učiniti sve manje relevantnim.

Mnogi potrošači već se navikavaju na digitalne sisteme plaćanja poput Apple Pay-a, koji njihove mobilne telefone pretvara u kreditne kartice. Sličan proces provere digitalnog identiteta omogućiće i AI agentima da deluju u ime korisnika, na način koji – kako kaže Forestel – mora da garantuje kupcima, bankama i trgovcima da su transakcije legitimne i da će Visa rešiti eventualne sporove.

Foto: Shutterstock

Forestel naglašava kako to ne znači da će AI agenti potpuno preuzeti iskustvo kupovine, ali bi mogli da budu korisni za zadatke koji nekima dosade – poput nabavke namirnica, kućnih potrepština ili božićnih poklona – ili su pak previše komplikovani, poput rezervacije putovanja.

U takvim situacijama, kaže Forestel, neki korisnici će poželeti agenta koji "jednostavno sve obavi i automatizovano odradi stvari umesto nas".

Druge vrste kupovine, poput luksuzne robe, i dalje su oblik zabave i mnogi kupci će hteti sami da istražuju i upoređuju. U tim slučajevima Forestel vidi AI agente kao tihu podršku u pozadini.

Foto: Profimedia

Limiti potrošnje

Forestel tvrdi da će korisnici svojim AI agentima moći da postave jasne limite i uslove potrošnje, što bi trebalo da im ulije poverenje da ipak zadržavaju kontrolu. U početku će agenti verovatno tražiti dodatnu potvrdu od korisnika, na primer kod kupovine avionske karte. S vremenom bi agenti mogli da dobiju više autonomije – recimo, "potroši do 1.500 dolara na bilo koju avionsku kartu koja me vodi od tačke A do tačke B", pojašnjava.

Jedan od razloga zbog kojih su se AI kompanije uključile u saradnju s Visom jeste činjenica da agenti, uz dozvolu korisnika, mogu da pristupe velikoj količini podataka o pređašnjim kartičnim transakcijama.

"Visa ima mogućnost da uz korisnički pristanak deli tokove istorije transakcija s nama", rekao je Dmitrij Ševelenko, direktor za poslovni razvoj u Perplexity-ju.

"Kad generišemo preporuku – recimo, pitate ‘Koji su najbolji laptopovi?’ – mi možemo da znamo koje ste transakcije već obavili i koje preferencije iz njih proizlaze.

Chatbot Perplexity-ja već sada može da rezerviše hotele i obavlja druge kupovine, ali, kako objašnjava Ševelenko, AI trgovina još je uvek u ranoj fazi razvoja.

Video: Digitalizovane prve pijace u Srbiji

This browser does not support the video element.

01:45
DIGITALIZOVANE PRVE PIJACE U SRBIJI: Robu na tezgama ubuduće možemo da platimo i platnim karticama Izvor: Kurir televizija